Potilasasiamies

Terveyskeskuksen potilasasiamiehenä toimii hallintopäällikkö Heli Salo-Kivinen. Potilasasiamiehen tehtävänä on potilaslain (785/1992) mukaisesti :

  • antaa tietoa potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä asioissa
  • neuvoa ja ohjata hoitoon ja kohteluun liittyvissä asioissa
  • neuvoa ja ohjata potilasvahinkoilmoituksen, muistutuksen, kantelun tai korvaushakemuksen tekemisessä

Potilasasiamies ei voi toimia potilaan oikeudellisena avustajana eikä ota kantaa lääketieteellisiin ratkaisuihin.

Vaikka kaikki tekisivät parhaansa, ei hoito aina toteudu odotetulla tavalla. Jos teimme mielestäsi virheen, ilmoita siitä välittömästi henkilökunnalle. Toivomme että otat epäkohdan rohkeasti esille sinua hoitavien ammattihenkilöiden kanssa. Keskustelu on usein paras ja nopein tapa selvittää asia.

THL:n sivustolta löydät potilasturvallisuutta koskevaa lisätietoa (https://www.thl.fi/fi/web/laatu-ja-potilasturvallisuus/asiakas-ja-potilas/potilaan-opas).

Potilasasiamiehen palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Henkilökohtaisesta käynnistä on hyvä sopia etukäteen.

Yhteystiedot

hallintopäällikkö, potilasasiamies Heli Salo-Kivinen, puh. (02) 832 9223

 

Potilaan opas (THL)

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista